*

Mikael Jungner

Mitä verotukselle kannattaa tehdä?

Verot puhuttavat jälleen erään vuorineuvoksen muutettua Portugaliin pakoon perintöverotusta. Edessä lienee jälleen kierros verokeskustelua, kaikenlaisia ehdotuksia ja lupauksia. Ajan ja vaivan säästämiseksi voin jo nyt kertoa, mitä verotuksen kokonaisuudelle kannattaa tehdä.

1. Seuraavalla vaalikaudella verotusta ei pidä kiristää lainkaan. Ei myöskään kunnallisia veroja. Äärimmäisessä hädässä kiinteistövero aiheuttaa vähiten vahinkoa talouden elpymiselle.

2. Verotukseen ei kannata tehdä suuria muutoksia koska jatkuvuus on arvokasta. Suomen talouden toimijoiden on nyt voitava luottaa siihen, että suuria muutoksia ei ole tulossa.

3. Mikäli liikkumavaraa julkiseen talouteen syntyy, on kaikki liikenevä syytä käyttää työn verotuksen keventämiseen. Se lisää kotimaista kysyntää ja elvyttää taloutta tehokkaimmin. Erityisesti kannattaa keventää sosiaalitukea saavien pienituloisten verotusta niin, että kannustinloukut matalapalkkaisen työn tekemiseen vähenevät.

4. Pienempiä, alle 50 miljoonan euron verouudistuksia, kannattaa tehdä vain, mikäli ne lisäävät talouden dynamiikkaa. Itse pitäisin perustelluimpina seuraavaa kolmea: a) sähköisen sisällön arvonlisäveron laskeminen alemmaksi kotiin tilatun lehdistön arvonlisäveron tasolle. b) yritysten maksaman arvonlisäveron alarajan nostaminen. c) yrittäjävähennyksen tuominen toiminimille.

5. Tuloverotuksen progressiota ei pidä valtionverossa tiukentaa, koska ylimmän tuloverotuksen ja pääomaveron epäsuhta johtaa jo nyt vääristävään verosuunnitteluun. Tavoitteena pitäisi pikemmin olla marginaaliveroasteiden lasku. Sen sijaan kunnallisverotuksessa progressiota voidaan lisätä, koska kannustinloukkujen leikkaaminen pienituloisilla onnistuu ainoastaan kunnallisverotuksessa. Pienituloisin 2 miljoonaa suomalaista kun ei maksa lainkaan valtion tuloveroa.   

6. Vuoden 2019 jälkeen on jälleen aika suuremmalle verouudistukselle. Sitä on syytä valmistella avoimesti. Tavoitteena tulee olla veropohjan laajentaminen, erilaisten vähennysten leikkaaminen ja kokonaisveroasteen laskeminen alle 40 prosentin. Samassa yhteydessä on syytä käydä läpi yritys- ja perintöverotus kokonaisuutena.

7. Verotus on syytä saattaa nykyistä reaaliaikaisemmaksi. Se tarkoittaa esimerkiksi lisäveroista ja veronpalautuksista irti pääsemistä. Samassa yhteydessä voidaan päästä eroon myös erilaisista viipeistä tukien maksatuksissa, joita nykyään syntyy kun esimerkiksi työtön tekee lyhyitä työjaksoja työttömyysturvaa saadessaan.

Kuten tuosta listasta näkyy, seuraavan hallituksen päähuomio kannattaa suunnata julkisen hallinnon tehokkuuden lisäämiseen, yrityksiä ja kansalaisia rajoittavan säätelyn karsimiseen, kipeästi kaivattujen rakenteellisten uudistusten tekemiseen ja suomalaisen yhteiskunnan digitalisaation edistämiseen. Verotuksen uudistamisessa sen sijaan varovaisuus on nyt valttia. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (25 kommenttia)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Ulkoistetaan sitä verotusta. Myydän sijoitusviisumeita. Silloin tulee oikeita maahanmuuttajia Suomeen.

Ostamalla vaikka 500.000 euroa valtion oblikaatioita saa sijoitusviisumin viideksi vuodeksi.
Sitten pitää investoida Suomeen toinen 500.000.

SDP:n työkalupakista ei löydy kuin kateusveroja toinen toisensa jälkeen.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Ristolle lohdutukseksi. Tuo yritäjien maastamuutto vain yltyy entisestään. Enään ei firmoja mene edes konkurssiin samaan tahtiin kuin ennen.

Ne älyävät muuttaa pois Suomesta hyvissä ajoin ennen verottajan kuolonsuudelmaa.

Käyttäjän hexu980 kuva
Heikki Aukee

Siirtäisin verotusta sosialidemokraattien maksettavaksi. Hehän julkisen sektorin menokasvun ja kilpailukykyvajeen pääsyyllisiä ovat.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Julkisen sektorin näennäinen menokasvu johtuu pääosin bkt:n alenemasta sekä siitä että hallitusten tekemillä säästöillä on saatu aikaan menokasvua https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tilastot/Julkis...

Suurimmat menoerät ovat sosiaalimenot ja terveydenhuolto, sen jälkeen julkisen velan korot.

Leikkauksia julkisen sektorin menoihin vaativat vaativat todenperin sosiaaliturvaan, työttömyyskorvauksiin, koulutukseen ja terveydenhuoltoon kohdistuvia leikkauksia. Lapsilisistähän jo nipsaistiin 5,5% ns. tasa-arvoiseen avioliittolakiin upotettuna.

Suomi on maailman neljänneksi kilpailukykyisin maa eli meillä ei ole kilpailukykyvajetta vaikka ministeristö siitä innittääkin.

---
Jungner,

kunnalisverojen korotusta on vaikea välttää niin kauan kuin valtio leikkaa kuntien valtionosuutta (maksaakseen ulkomaisille luotottajille valtion velkaa).

Markku Laaksonen

"kunnalisverojen korotusta on vaikea välttää niin kauan kuin valtio leikkaa kuntien valtionosuutta (maksaakseen ulkomaisille luotottajille valtion velkaa)."

Aivan helposti, kunnat joutuvat leikkaamaan palvelujaan ja hallintoa, sekä yhdistymään paremman tuottavuuden nimissä. Julkinen velanotto on puristettava lahes 0:llaan muutamassa vuodessa.
Tässä ei ole mitään näennäistä, eikä sijaa toivotaan-toivotaan politiikalle.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #26

Tuo on varsin yksioikoinen tulkinta, etten sanoisi.

Meillä täällä Heinävedellä on leikattu sitä sun tätä. Jäljelle jääneet kunnan työntekijät näyttävät enimmältä kärsivän burn-outista.

Verotoimisto ja pääpoliisiasema on siirretty Savonlinnaan. Kela on siirretty kunnan työntekijöiden hoidettavaksi.
Terveyspalveluja on Pieksämäellä (mm. käsikirurgia), Varkaudessa (mm. päivystys), Joensuussa (mm. synnytykset, oikomishoito, hammaspäivystys), Kuopiossa (mm. erikoiskirurgia) jne.

Ammattikoulutusta saa em. paikkakunnilla, lukio meillä vielä on.

Lähimpään "metropoliin" on matkaa 50 km Heinäveden kirkonkylästä.

Julkista liikennettä ei ole.

Varkauskin säästää palvelukyydeissä: Siellä lääkärin toteama liikuntakyvyttömyys ei riitä avustettuun taksikyytiin jos 80-vuotias puoliso vielä kykenee ontumaan 8-10 km matkan (suuntaansa) lähimpään kauppaan. Palvelukyytien määrä on säästetty yhteen kyytiin viikossa noin muuten.

Varkauden lisäksi talousvaikeuksissa kamppailevat Savonlinna ja Joensuu eikä kumpikaan halua Heinävettä.
Heinävesi ei erityisemmin halua liitosta. Näimme mitä esim. Kangaslammille liitoksessa tapahtui: Varkaus myi Kangaslammin metsät maksaakseen omia velkojaan, lakkautti koulut sun muut.

Varkauden kouluissa on säästetty työtunteja siten, että lapset harrastavat luokissa itseopiskelua ja opettaja kiertää ajoittain laskemassa useammassa luokassa, että oppilaat ovat paikalla itseopiskelemassa. Nykytermi taisi olla "henkilöistäminen".

Jos nyt Heinäveden tapausta ajatellaan niin karttaa katsoessa nähdään että Heinävesi pitäisi pilkkoa kuntaliitoksessa. Osa Savonlinnaan, osa Varkauteen, osa Joensuuhun. Muuten palvelut siirtyvät yli sadan km:n päähän monillakin asukkailla. Ja sitä julkista liikennettä ei sitten ollut.

Itselläni ei - koulua, kirjastoa ja hammaslääkäriä lukuun ottamatta - juurikaan ole käyttöä palveluille mutta paikallisella vanhusväestöllä on.

Koko kuntaliitoshässäkässä on ainakin osittain kyse siitä, että sen uskotaan tukevan hallituksen metropolien kehittämisen politiikkaa. Ei sillä väliä, missä suomalaiset HALUAVAT asua; kyllä ne muuttaa kun pakotetaan.

Joten sote-uudistus ja kuntaliitokset viedään läpi, meni sitten soteen tai saveen, kun kerran niin on päätetty.

Markku Laaksonen

"kunnalisverojen korotusta on vaikea välttää niin kauan kuin valtio leikkaa kuntien valtionosuutta (maksaakseen ulkomaisille luotottajille valtion velkaa)."

Aivan helposti, kunnat joutuvat leikkaamaan palvelujaan ja hallintoa, sekä yhdistymään paremman tuottavuuden nimissä. Julkinen velanotto on puristettava lahes 0:llaan muutamassa vuodessa.
Tässä ei ole mitään näennäistä, eikä sijaa toivotaan-toivotaan politiikalle.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#5
Miten se olisi mahdollista? Julkisen sektorin työntekijät elävät toisten veroista.

Jotu Karjalainen

Verot sosiaalidemokraattien maksettaviksi, sieltä sitä rakkautta veroja kohtaan on.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Suomi ei tule muuttamaan keskeisiä verokantojaa. Lähinnä mahdolliset muutokset koskevat veropohjan laajentamista ja verojen kiristämistä.

Ne jotka kokevat verotuksen vääristyneeksi tai kohtuuttomaksi tekevät oma johtopäätöksensä muuttamalla maasta. Toistaiseksi Suomessa ei ole vielä maastamuuttokieltoa. Lisäksi olen aina ihaillut suomalaisten kateutta ja sitä, että poliitikot aina innostuvat jonkun viedessä omaisuutensa muuttokuorman mukana. Lööpit ovat täynnä vihaa ja puheita maanpetturuudesta.

Suomesta on lähtenyt tuhansia ja tuhanisa yksityisiä henkilöitä joista ei ole riittävästi kateuden simenen levittämiseksi.

Sitävastoin sadat urheilijat kaikilta urheilun saralta eivät ole ilmoittautuneet edes verovelvollisiksi Suomessa. Heidän omaisuutensa, sponsoripalkkionsa ja kymmenet voittomiljoonat ovat Nizzasa, Cannesissa tai Monacossa. Se on hyväksyttävvää ja heidän oikeutensa.

Naapurimaassa oligarkit eivät maksa veroja ja ovat vieneet omaisuutensa veroparatiiseihin lähes 800 mrd dollaria. Varastettua rahaa. US blogissa Putinistit pitävät tätä oikeana ja heidän oikeutenaan. Suomessa jos joku laittaa rahaa ulkomaille joutaisi oikeuteen.

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Periaatteessa oikein ja sittenkin väärin. Hallintohimmelit tässä maassa maksavat. Kohta seitsemän taitaa pitää jo koko totuuden tai kertoo sen missä mennään.

Porukan on pakko painaa pimeitä juttuja ohi verottajan. Käsillään osaajat ja muuten ammattitaitoiset pärjäävät ja näin pitääkin. Luonnollista kehitystä... Miten täällä muuten pärjää. Keski ja hyvätuloiset maksavat mielellään jo pimeänä, vähemmän ansaitsevalle, joka saa sen muutaman satkun lisää tuloja.

Julkisen hallinnon tehokkuus on suoraan ja kääntäen verrannollinen siihen mitä ihan aidosti tapahtuu.

Mitä vähemmän julkista hallintoa on sitä tehokkaampaa on yhteiskunnan dynaamikka. En tarkoita että sosiaali-, turvallisuus-, terveysasioissa säästetään. Hallinto joka luodaan sateenvarjoksi ja on olevinaan niin tärkeä tappaa koko perusajatuksen. Meillä istuu virkahenkilöitä suljettujen ovien takan ja hallinoivat esim. sosiaalipuolta. Tekevinään jotain tärkeää...

Menisivät kentälle totuutta katsomaan. Tässä on jutun juoni. Kelan lomakkeet ovat hieno esimerkki siitä miten homma toimii. Näille lomakeaivoisille olisi hienoa, jos yhteiskunta ja ihmiset saadaan sopimaan, lokeroitumaan jäljentävän paperin sisään.

Ei muuten onnistu.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Yritysten, maatalousyritysten, pienyritysten jne.. sukupolvenvaidoksien aiheuttama rasitus jatkajille on aivan kohtuuton. Niin Ruotsi kuin Virokin ovat älykkäämiä verottajia myyntivoitosta ja tulosesta kuin, sanon suoraan, typerääkin typerämpi Suomi.
Mitähän Janne Niskan ( Pekka Niska Oyj ) nostofirman tilanteeseen kuuluu ? Janne siirsi peritönsä suoaan toimivalle yritysjohdolle. Ja veropommi oli hirveä perijöille, jos edes ovat selvinneet.

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Heikki olet oikeassa. Niskan tapauksessa on kohtuutonta, että verottaja voi jopa tappaa yrityksen toiminnan.

Eräs henkilö sai aikoinaa oravapankin osakkeita perinnöksi ja hups keikkaa verottaja/hallintovirkamiehet laskivat osakkeiden arvon ajankohdalta jolloin niillä oli arvoa. Kas kun vero sitten piti maksaa oli pankki mennyt lähes konkkaan ja osakkeet mitä olivat.

Liikevaihtoveron palautuksella kyllä kikkailtiin. Eräässä nostoyrityksessä. Silloinen verohallituksen pääjohtaja oli vaimonsa kautta osakkaana...

Näin Suomi nousee

Jouni Nordman

Yrittäjät viimeisenä usko demarien yritys politiikkaan, sillä nIin kauan on mennyt heidän yrittäjiä potkivat linja, jossa tajuamatta on yhtälö"hyvin pärjäävät yrittäjä on hyvä työnantaja".. Sillä niin kauan kuin demarit jatkavat yrittäjien riittämiin yrittämistä hyvinvointivaltion vetoamalla. Tämän jokainen yrittäjä toisaalta antaa tajua olevan järjettömän virkakonistossa suojelemisesta, jossa matriisin ovat niin monikerroksissa, että niiden hinta on älytön.

Käyttäjän KaripekkaHyyti kuva
Karipekka Hyytiä

"veropohjan laajentaminen" = uusia maksuja?
Ei paljoa lämmitä jos vasemmasta taskusta ei kaiveta enempää vaan sen sijaan tyhjennetään oikeakin.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Asiahan on selvä kuin pläkki. Raakaöljyn maailmanmarkkinahinta on laskenut yli sadasta dollarista välille 40-65 dollaria. Bensan vähittäismyyntihinnoissa ei lasku näy.

Valtio aikoo nyt saada aikaan talouden dynamiikkaa verottamalla bensiinin kuluttajahintaa lisää, jotta yrityksille jäisi muhkeammat voitot. Jos ei bensaveroa suoraan korotetakaan niin jokin uusi haittavero tulee kumminkin :D

Käyttäjän anttiliikkanen kuva
Antti Liikkanen

SoTe-uudistuksen rahoituspäätös vaikuttaa aika lailla kunta/valtio-verosuhteeseen, joten siitä ehkä pitää päättää ennen mitään muita päätöksiä.

Lisäksi kannattee korjata kirjoituksen ensi lause:
Vuorineuvos ei ole muuttanut Portugaliin vaan ilmaissut aikomuksensa muuttaa sinne.

Mikael Kerokoski

Ai mitä sille kannattaa tehdä? No laskea, ensin vaikka 25%, sitten vähän enemmän. Tai laitetaan suoraan -50%.

Käyttäjän ilikka kuva
Ilkka Partanen

Paljon kannatettavia ajatuksia. Valitettavasti jäänee yksityisajattelun piiriin. Hyvää joulua siitä huolimatta.

Mika Säilä

Kohta kaksi kuulostaa todella huonolta ""2. Verotukseen ei kannata tehdä suuria muutoksia koska jatkuvuus on arvokasta."

Jatkuvuus on arvokasta tarkoittaa samaa kuin että tehdään niin kuin on aikaisemminkin tehty. Pysähtyneisyyden ihannointia. Ei hyvä.

Ilmeisesti sossut on tyytyväisiä nykyiseen verotukseen. Jatkuvuudella ei ole mitään arvoa nyt. Verotus vaatii täysremontin yrittäjyyttä tukemaan ja työllistämisen helpottamisen osalta.

Jari Vuorinen

"Pienituloisin 2 miljoonaa suomalaista kun ei maksa lainkaan valtion tuloveroa."

Jättäisin sanan "pienitulosin" pois."2 miljoonaa Suomalaista ei maksa lainkaan..."

Eihän nyt vauvat ja vaarit jotka mm.sisältyvät tuohon 2 miljoonaan kuulu valtion tuloverotuksen piiriin.

http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Valtion_tuloveroasteikko_2014(30521)

Vai olenko käsittänyt jotain väärin ?

Mikael Kerokoski

Olet. Palkansaajiin lasketaan vain työikäiset. 2 miljoonaa taitaa tosin olla yläkanttiin, viikolla uutisoitiin 1,4 miljoonasta verovapaasta työläisestä.

Jari Vuorinen

Jos työllisiä olisi 2,5 milj, niin 2 miljoonaa alle 16300 vuodessa tienaavaa tarkoittaisi,että 80% tienaisi alle 1358 euroa kuukaudessa.

Tuo ei voi pitää paikkaansa.Kyllä kirosanat lentelee jos Jungerin 2 miljoonaa pitää paikkansa.Ei voi olla pienituloisten määrä noin suuri !!!!

1,4 miljoonalla tekee sen,että 56% ei maksa valtionverotuksessa veroja mikä on jo paljon uskottavampaa.

Kauhistuttavaa jos Jungerin 2 miljoonaa pitää paikkansa.

Mikael Kerokoski Vastaus kommenttiin #23

Verovapaan tulon raja erilaisine (automaattisine)vähennyksineen kohoaa jonkin verran yli 2000 euron.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Maarit Toivasen menettely osoittaa vertaansa vailla olevaa lapsellisuutta ja typeryyttä. Tai oikeastaan sen, että hän ei olisi koskaan edes ansainnut vuorineuvoksen titteliä. Eikä muunkaan neuvoksen titteliä.

Maarit Toivanen on perinyt valtavan omaisuuden, jota hän itse ei ole pystynyt kartuttamaa, vaan päin vastoin on osaamattomuudellaan ajanut yhtiön kriisiin.

Se, että hänestä tehtiin vuorineuvos, on Tarja Halosen ansiota. Halonen myönsi Maarit Toivanen-Koivistolle vuorineuvoksen arvonimen ainoastaan sen vuoksi, että vuorineuvoksina on niin vähän naisia. Mitään todellisia ansioita Maarit Toivanen-Koivistolla ei ole koskaan ollut. Yhtiön omaisuuden ja johtajuuden periminen ei ole ansio.

Sauli Niinistön pitäisi ottaa häneltä vuorineuvoksen titteli pois.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset