Ilmassa tuoksuu vallankumous
Moni kertoo politiikan olevan rikki. Politiikan kyky uudistaa ja ohjata yhteiskuntaa on heikko. Mutta miksi?
On hyvä aloittaa tarinalla. Nuoripari. Ensimmäinen yhteinen kiitospäivän juhla. Kalkkunaa ollaan laittamassa uuniin. Toinen on leikkaamassa kalkkunasta isoa palaa pois. Toinen ihmettelee moista tuhlausta. Soitetaan äidille. Noin on kuulemma aina tehty koska terveyssyyt. Soitetaan isoäidille. Aikoinaan tosiaan leikattiin, kun uuni oli liian pieni.
Useimmiten on joku syy, miksi tehdään kuten tehdään. Vuosien mittaan tuo syy unohtuu ja tekemisestä tulee itsetarkoitus. Tekeminen jatkuu, vaikka syy tekemiseen on kadonnut.
Suomen poliittisen järjestelmän perusteet luotiin aikana, jolloin pelättiin sosialistien puhuvan jälleen kansan pyörryksiin ja nappaavan vaaleissa poliittisen vallan. Suomen politiikka on suunniteltu pitämään valta etäällä kansasta. Edustuksellinen demokratia kyllä, mutta niin läpinäkymätön vuorovaikutus, että pelkkä vaalien voittaminen ei anna ohjaksia edes lailliseen vallankumoukseen. Eduskunnan menettelytavat ovat niin turhauttavia kuin ovat koska punakapina.
Yhdysvalloissa poliittisen järjestelmän perusteet luotiin aikana, jolloin Englannin sortoa paenneet pelkäsivät valtion otetta kansalaisten arjesta. Sikäläinen järjestelmä on suunniteltu pitämään valtiovalta aisoissa.
Suomessa politiikan kömpelö vuorovaikutus on se kalkkunasta leikattava osa ja pelko kansan hurahtamisesta on se liian pieni uuni. Yhdysvalloissa vapaus kantaa asetta on se kalkkunan osa ja vehkeilevän valtion pelko se liian pieni uuni.
Se että politiikka juuri nyt, vasta sadan vuoden jälkeen, on rikki, johtuu siitä, että tämän päivän maailma ammentaa voimansa ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta samaan aikaan kun politiikka on suunniteltu minimoimaan tuo vuorovaikutus. Vuorovaikutus on tänään useimman yrityksen arkipäivää, politiikassa se on edelleen kummajainen.
Kaikki ne, jotka toivovat demokratiaa takaisin demokratiaan voi korjata siinä, että demokratia ei ole Suomessa koskaan ollut osa demokratiaa. Poliittinen valta on aina ollut hyvin keskitettyä. Tuo valta ei ole äänestäjillä, ei edes kansanedustajilla tai riviministereillä. Useampikin kansanedustaja on lopettanut politiikan, kun he ovat huomanneet, kuinka sivussa he ovat poliittisen vallan käytöstä. Elina Lepomäki haastaa järjestelmää julkisesti, kun hän on huomannut olevansa syrjässä todellisesta päätöksenteosta. Tuo oli minunkin syy luopua politiikasta vuonna 2015. Kun olin vuosia sekä Lipposen että Urpilaisen sisäpiirissä, oli ero liian räikeä, kun päädyin Rinteen demareissa ulkopiiriin. Matka sisäpiiristä ulkopiiriin on samaan aikaan lyhyt ja mittaamattoman pitkä. Ja erittäin silmiä avaava.
Suomessa politiikan sisäpiiri on kaikissa puolueissa uskomattoman pieni ja sen vuorovaikutus ympäröivän maailman kanssa uskomattoman vähäistä. Puolueen jäsenyys tarkoittaa jäsenmaksun maksamista, vaaliesitteiden jakoa, äänestämistä ja puolueen sisäpiirin hölmöyksien selittämistä parhain päin. Jos minkä tahansa puolueen rivijäsen väittää voivansa vaikuttaa, hän valehtelee, erityisesti itselleen.
Tämä on se konkreettinen ongelma, jonka edessä me nyt olemme. Hyvä uutinen on, että ei ole mitään kavalaa salajuonta kaiken tämän takana. Me olemme kaikki tyynni näiden historian sanelemien menettelytapojen uhreja.
Jos tämän tilanteen haluaa korjata, on politiikan tapoja toimia syytä korjata, kussakin puolueessa. Poliittista päätösvaltaa on syytä avata ensin vaikkapa eduskuntaryhmille, niin pelottavalta kuin se tuntuukin. Sen jälkeen tai samaan aikaan puolueen jäsenille ja äänestäjille.
Valtaa tärkeämpää on avata vuorovaikutus. Käsillä oleva sote- ja maakuntauudistus on valuvikainen ja juosten kustu, koska sen on suunnitellut ja sopinut hyvin pieni sisäpiiri, joka ei ole syvällisesti tiennyt mistä on kysymys ja joka ei ole halunnut tai kyennyt kysyä niiltä jotka tietävät. Jokainen sotea ratkonut hallitus on ollut saman dilemman edessä, tahto ylittää kyvyt koska sisäpiiri on ollut niin pieni. Vähän kuin kultakala joka haluaa kiivetä puuhun, jonka ylpeys ei anna myöden kilauttaa kaverilta apua ja joka siksi syyttää maljassaan tyhmää maailmaa siitä, että ei onnistu.
Luontevinta olisi, että puolueet itse ryhtyvät avaamaan päätösvaltaa tai vuorovaikutusta. Toinen vaihtoehto on, että kaupungit, yritykset ja kansalaiset ottavat ohjakset Suomen kehittämiseksi. Kolmas että syntyy uusi poliittinen liike, joka tekee sen, kuten Ranskassa.
Tavalla tai toisella tämä ratkeaa. Evoluutiolla tai revoluutiolla. Nykyinen malli ei pitkään enää kestä. Ihan vain siitä syystä, että ajatus demokratiasta, jossa muutama promille ihmisiä pyörittää puolueita, joissa kourallinen ihmisiä päättää salassa mitä kulloinkin tehdään, on tähän aikaan kestämättömän perverssi ratkaisu.
Parasta tässä kaikessa on se, että kun tämä kaikki viimein ratkeaa ja pato murtuu, se murtuu kerralla ja pysyvästi. Tuo alun nuoripari ei nimittäin enää leikkaa kalkkunaa, kun selvisi mistä siinä oli lopulta kysymys. Samoin tulee käymään Suomessa. Kun ymmärrys kerran välähtää, se ei enää sammu.
Aivan.
Vaihtoehto yksi ei ole realismia koska juna meni jo eikä johtajuutta löytynyt. En tiedä miten toinen vaihtoehto toteutuisi. Kolmatta olen odottanut jo vuosia koska ei enää pitkään aikaan ole ollut ketä äänestää. Antero, Elina, Jan, Juhana, Mikael ja Osmo, joitakin mainitakseni – ottakaa palloa. On kiire!
Ilmoita asiaton viesti
Junkkari: ”Kokoomuksen kannatuksen lasku voi olla käänteentekevä…”
Tämä oli täysin ennustettavissa jo pitkään – oli vain ajan kysymys kun realisoituu kyselyihin.
Ilmoita asiaton viesti
”Eduskunnan menettelytavat ovat niin turhauttavia kuin ovat koska punakapina.”
– Aloin hiljattain ymmärtää vallan sementoimista (vai onko se betonoimista) instituutioiden kätköihin. Perussuomalainen puolue koki totaalisen uudistumisen, jolla perustajaisät siirrettiin sivuun, ja johtajiston muodostivat yhtäkkiä kovan linjan nationalistit. Varoittava esimerkki! Tapahtuman kevytversio oli nähty jo vuonna 1993, jolloin SDP salli kaiken kansan äänestää puolueen presidenttiehdokkaasta. Siinä sai kyytiä Kalevi Sorsa.
Ilmoita asiaton viesti
Toisaalta äänestäjät häipyi samalla. Eli aika tehoton vallankumous.
Ilmoita asiaton viesti
Missä vaaleissa on mitattu ”uuden” PS:n äänestäjien lukumäärä?
Presidentinvaaleissa PS pärjäsi paremmin kuin ns. vanhat puolueet.
Ilmoita asiaton viesti
Eduskuntavaaleissa 2019 äänestys mitataan, saatta olla yllätys monelle. Tosin vaalit voidaan joutua surittamaan ennen kevättä 2019.
Ilmoita asiaton viesti
Jos tulkinta tehdään presidentinvaalin perusteella, kannatus todellakin jäi vähäiseksi. Eikä vallastasyöstylle Timo Soinillekaan (ulkoministeri, situ) hassummin käynyt.
Ilmoita asiaton viesti
Vähäiseksi?
Huhtasaaren äänisaalis oli suurempi muin SDP:n ja vassarien naiskandidaattien yhteensä.
Ilmoita asiaton viesti
Vähäinen se oli silti…
Ilmoita asiaton viesti
Tulkintaa ei voida tehdä presidentin vaalin perusteella, koska oli ylivoimainen kansanliikeläinen vastassa. Laura Huhtasaari pärjäsi todella hyvin ”tavallisten” sarjassa.
Perussuomalaisissa on uusi, avoimempi muutos käynnissä, mikä näkyy vaikkapa eduskuntaryhmän pj:n Leena Meren toiminnassa.
Seuraavat eduskuntavaalit ovat oikea mittari puolueen nykykannatukselle. Maakuntavaaleja ei todennäköisesti tule ollenkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Jos tulkinta suoritetaan presidentin vaalin perusteella niin meillä taitaisi olla vain Vihreät, Perussuomalaiset eduskunnassa.
Eli presidentinvaalilla ei ole käytännössä mitään merkitystä puolueiden kannatukseen jos poisluetaan Vihreät joilla oli selkeä oma ehdokas Perussuomalaisten lisäksi.
Ilmoita asiaton viesti
Politiikka Suomessa on piintynyttä vanhojen puolueiden sanelupolitiikkaa, jossa ei kuunnella hyviäkään ehdotuksia muilta tahoilta, jos ne eivät ”istu” oman päättävän puolueen imagoon. Koska meillä on hallituksessa yleensä kolme tai useampia puolueita enemmistöhallituksena, niin melkoinen sekametelisoppahan kaikista päätöksistä tuppaa syntymään. Hyvin harvoin on saatu aikaan kaikkia osapuolia tyydyttävää päätöstä. Hallituksessa tehdään päätökset periaatteella ”jotain sulle-jotain mulle”. Tulokset ovat kuten sotessa ja maakuntauudistuksessa nyt nähtävissä. Valmista ei oikein tahdo tulla, ei anakaan taloudelliselti ajateltuna vaan roiskittuna puolueelle edullisten imgojen/tavotteiden mukaan soviteltuina, jollei perustuslaki tule jälleen kerran esteeksi.
Muuten kokoomus kyllä osaa aina hoitaa politiikassaan peliä omalla tavallaan. Se mikä ihmetyttää, kuinka ihmeessä kansalaiset ovat tavallaan sokeita, kun eivät näe harjoitettua politiikkaa itselleen vahingollisena.
Ilmoita asiaton viesti
Samaa ihmettlen minäkin. Ehkä kohta herätään 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Tai ehkä te ette näe sen kokoomuspolitiikan hyveitä. Jos se ei olekkaan vahingollista (ei ainakaan sille reilulle 20% suomalaisista), jos se onkin vastuullista politiikkaa?
Täällä on paljon sokeita kommentaattoreita joiden mielipiteen asiasta muodostaa se kuka on poliittisen päätökse tehnyt. Usein haukutaan tehtyjä päätöksiä siksi jos ne on porvareiden tekemiä, jos olisivat vasemmiston tekemiä ne kehuttaisiin maasta taivaisiin.
Puoluesokeutta on monenlaista.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä ja tärkeä kommentti Sirpa. Ihan samoin kuin koko Mikaelin blogin ajatukset sisäpiiriläisistä, johon kuuluu vain pieni osa valituista kansanedustajista. Tätähän demokratian puutetta olemme täälläkin usein valittaneet, mutta mitä pitäisi asian korjaamiseksi tehdä? Aina tulee mukaan myötäilijöitä, joille oma ura ja menestys puolueen sisäpiirissä on se tärkein tavoite, – uudelleenvalinnan lisäksi.
Puoluejohdot, muutamine sisäpiiriin valittujen myötäkulkioiden piiri päättää kaikesta mitä ylipäätään otetaan käsittelyyn ja kansanedustajat äänestävät lähes poikkeuksetta jopa omasta mielestäänkin huonoja ehdotuksia. Näitä Elina Lepomäkejä on liian vähän, joilla on elämää myöskin kansanedustajuuden jälkeenkin ja pystyvät turvaamaan elintasonsa muutenkin kuin myymällä ”sielunsa” omasta mielestään väärille päätöksille.
Näinhän teki myös Mikael Junger itsekin. Arvostan suuresti näitä itsenäisesti toimivia ja ajattelevia rohkeita ihmisiä!
Valta turmelee ja humalluttaa niin helposti pienen ihmisen ja niitähän meistä suomalaisistakin on kuitenkin suurin enemmistö? Valitettavasti. Miten erottaa viisaat ja älykkäät yksilöt joukosta, jotka ansaitsevat myöskin olla koko Suomen johdossa päättäjinä ja koko kansan hyvää ajattelevina kuuntelijoina, ilman omaa lehmää ojasta ensimmäisenä nostamassa? Siinä kysymys?
Ilmoita asiaton viesti
Eduskuntaan pääsy ei saa olla sosiaalisen nousun tie. Kansanedustajien ei tulisi saada istua kuin kaksi kautta, sen jälkeen vähintään kahden vaalikauden tauko, jotta kansanedustajan työstä ei tule ammattia.
Kansanedustajaehdokkaille tulisi asettaa selkeät pätevyysvaatimukset ja ikäraja. Näyttää siltä, että nykyään ei edellytetä luku- tai kirjoitustaitoa, luetun ymmärtämisestä puhumattakaan.
Demokratia on mahdollisimman kaukana meritokratiasta, jonka pitäisi olla tavoite.
Ilmoita asiaton viesti
Katselin tuossa 106-sivuista raporttia Puolueiden rakenteet ja jäsenistön verkostot, josta saa aika hyvän kuvan puolueiden väestä.
Ko raportti pyrkii vastaamaan seuraaviin asioihin:
Mitä eri ihmisryhmiä puolueiden jäsenet edustavat, ja minkälaisissa verkostoissa he toimivat? Miten jäsenten siteet kanssaihmisiin ovat vaikuttaneet heidän poliittiseen kantaansa? Ovatko puolueet sittenkään samankaltaisia keskenään, vai eroavatko ne toisistaan?
Tutkimuksessa on selvitetty kuuden suurimman eduskuntapuolueen jäsenrakenteita ja jäsenten sosiaalisia verkostoja. Kysely tehtiin vuonna 2016, ja siihen vastasi yli 12 000 puoluejäsentä. Tutkimus on tehty Turun yliopiston taloussosiologian oppiaineessa.
Tutkimuksesta pisti tähän liittyen silmään kolmen suurimmman puolueen Kokoomuksen, SDP:n ja Keskustan merkittävä ero muihin seuraavissa kysymyksissä:
– Puoluetoiminnan taloudelliset hyödyt
– Puoluetoiminnan hyödyt työmarkkinoilla
Kolme suurimman ”vanhan” puolueen jäsenet kokivat merkittävää hyötyä näissä puolueen jäsenyydestä ja verkostoista. Mielestäni se heijastelee myös eduskuntapolitiikkaan ja sieltä on sitten mahdollisuus siirtyä vaikkapa lobbaamiensa tahojen palvelukseen-Lisäksi poliittisten virkanimitysten piti olla historiaa, mutta ei siinä taida olla tapahtunut mitään muutosta.
https://kaks.fi/julkaisut/puolueiden-rakenteet-jas…
Ilmoita asiaton viesti
Hallitsemisen ongelma on objektin ja subjektin suhde.
Siis käsitys siitä, että hallitsevat ja hallittavat ovat eri massaa.
Jatkuvasti kuulee valitusta, ettei hallitus hallitse eikä presidentti johda ja määrää.
Poliittinen , sekä julkinen että sisäpiirikeskustelu , on täynnä asennetta : ” mitä m e i d ä n pitää tehdä kansalle ”.
Demokratian ongelma on se, miten tähän asenteeseen vastataan ,kuka sen vastauksen antaa ja kenen nimissä..
Nyt yleinen ” eliitinvastaisuus ” on täynnä huutoa, jossa taas jonkinlainen sisäpiiri on ylinnä äänessä.
Vuorovaikutus ei voi syntyä tästä kapinasta.
Tarvittaisiin uusi.
Sen paremmin nykyisenlainen puoluetoiminta kuin populistinen politiikanvastaisuuskaan ei voi korjata demokratiavajetta.
Viimemainittu on a i n a johtanut kansalaisvapauksien vähenemiseen, ei niiden lisääntymiseen.
Miksi juuri nyt olisi toisin?
Ilmoita asiaton viesti
”Käsillä oleva sote- ja maakuntauudistus on valuvikainen ja juosten kustu, koska sen on suunnitellut ja sopinut hyvin pieni sisäpiiri, joka ei ole syvällisesti tiennyt mistä on kysymys ja joka ei ole halunnut tai kyennyt kysyä niiltä jotka tietävät.”
Onko niin, että edelleen maamme pienet sisäpiirit ratkovat ongelmia, joihin eivät ole perhehtyneet?
Itse olen sitä mieltä, että eduskuntaan valittujen joukossa on liian paljon edustajia, joiden kapasiteetit niin älyllisellä kuin tiedollisella tasolla, eivät kykene vastaamaan ajan haasteisiin.
Ilmoita asiaton viesti
” Itse olen sitä mieltä, että eduskuntaan valittujen joukossa on liian paljon edustajia, joiden kapasiteetit niin älyllisellä kuin tiedollisella tasolla, eivät kykene vastaamaan ajan haasteisiin. ”
Tästä lähdetään, ei mitään lisättävää.
Ilmoita asiaton viesti
Kuinka hyvin tunnet nämä ”vajaat” edustajat? Julkisuuskuvan mukaanko arviosi teit vai oletko päässyt läheltäkin seuraamaan heidän työtään ja arvioimaan heidän kykyjään ja osaamistaan?
Keitä nämä edustajat muuten ovat?
Ilmoita asiaton viesti
Poliitiikan nykyinen taso jo kertoo missä mennään, eiköhän heitä pitäisi etsiä nykyisen hallituksen kansanedustajista? Tai siittä pienestä piiristä jotka tekevät päätökset kussakin puolueessa?
Ilmoita asiaton viesti
Aika miedoksi taitaa tämä vallankumouksen haju jäädä, hiukan toimittajille hetkeksi töitä, ja taas on rivit suorassa.
Hetken huumaa
Ilmoita asiaton viesti
Anteeksi nyt mutta Amerikkaan lähdettiin ja se syntyi, koska Eurooppa oli tappanut kaikki ns. raamattu-uskovat; kohta, kun sellaisia on ilmennyt.
Amerikka syntyi siitä, että uskovat, siis Jeesukseen Kristukseen uskovat; babtistit, mennoniitat, hussilaiset, hugenotit, metodistit, sosiaanit, seekerit, kveekarit, duhobortsit, molokaanit, stundistit, kalvinistit, metodistit ja muut kunnon ihmiset pakenivat Euroopan pyöveleitä Ameeriikkaan.
Muutenkin tästä lähtökohdasta voisi selvittää sitä …miksi on nyt kuten on ? Mut ku mää tierän ite mentaliteetti pyyhkii huolella pään …
Ilmoita asiaton viesti
Hämmästyttävän paljonhan suomalainen yhteiskunta on muuttunut vaikkapa 1980-luvulta tähän päivään ja tuo muutos ilmenee politiikassa siten, että vielä tuolloin vielä suhteellisen pienenä puolueena ollut kokoomus on hallitsee nykyään käytännössä lähes kaikkia yhteiskunnan sektoreita tai on tekemässä niistä itsensä näköisiä, viimeisin esimerkki on vaikkapa sote-palvelut.
Sitten on tietenkin eri asia, jos tämä (a) kehityskulku ei miellytä; (b) Suomen politiikan oikeistolaistumisesta ei olekaan seurannut sitä, mitä oikeistolaistumista kannattaneet tai kokoomusta äänestäneet ajattelivat / toivoivat.
Tällöin ongelmana ei ole se, että ”politiikka on rikki”, vaan ymmärtämättömyys yhteiskunnan lainalaisuuksista, sosiologiasta, vääränlaiset premissit, omassa kuplassa eläminen.
Tai siltähän se vaikuttaa: globalisaation sukupolvi päästyään viimeisen laman alla valtaan, onnistui ajamaan kriisiin kaikki ne projektit EU:n integraatiosta tai vapaakaupasta alkaen, johon he olivat uskoneet. Ja nyt politiikka on kriisistä kriisiin menemistä kun ei myönnetä omia virheitä, ristiriitaa teorian ja käytännön välillä.
Ilmoita asiaton viesti
Ministeri Saarikko on omaksunut kuplan retoriikan. Hän jauhaa sitä kuin papukaija. En voi uskoa, että hän todellisuudessa olisi sisäistänyt ja pystynyt ymmärtämään asioita syvällisemmin ja se huolestuttaa kovasti. Hän antaa itsestään itsevarman vaikutelman. Hän hoitaa tämän soten ja sitten hoituu maakunnatkin. Huolestuttavaa. Keskeneräistä ja kallista lopulta.
Kansanedustajat matkustavat paljon taksissa ja sitä kautta kuulinkin, että ryhmäpäätökset ovat ainoita sallittuna. Niinpä eduskuntaa kootessa pitäisi tietää ryhmien päättjät ja heidän ideologiansa. Kansanedustajalla ei taida oikeasti olla eduskunnassa valtaa. Niinpä heidän kautensa voisi olla lyhyt, kaksi kautta, kuten tuolla aiemmin on ehdotettu. Näin vaihtuisi valta ja samalla ryhmätkin eläisivät. Menneen ajan polittiikasta ja päätöksenteosta olisi jo syytä päästä.
Ihmetyttää Pekkarinen, joka on ikuinen eduskunnan jäsen ja nyt hänellä on energaipolitiikka luotavan. Ei hyvä. Aiempi tuulivoiman junailija sukulaiselleen. En luota häneen ja hänen tapaansa toimia.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän kokoomuksen Ben Zyskowicz 24.03.1979 alkaen kuulu samaan seuraan. Keskustan Pekkarinen näyttää tulleen samaan aikaan Benin kanssa (24.03.1979 alkaen) keskustan ryhmään, joten ensi vuonna tulee täyteen 40 vuotta, jos oikein laskin. Onhan keskustassa lisäksi ainaisedustajia Kääriäinen vuodesta 21.03.1987 lukien ja S-L Anttila 24.03.1999 alkaen.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo Sote on ehkä hyvä esimerkki siitä, kuinka hanuri edellä puuhun verrattuna moderneihin esimerkiksi yritysmaailmassa käytettyihin metodologioihin ollaan näiden vanhan liiton puolueen ydinpäättäjien taholta sorruttu.
Ensin lyödään lukkoon, että 18 maakuntaa ja toiselle mahdollsisimman laaja valinannanvapaus sekä yksityisten mahdollisuus tuottaa palveluita.
Tästä lähtökohdasta aletaan sitten kabineteissa miettiä miten näillä tuotetaan itse palvelua ja saadaan vaikka kustannussäästöt toteutettua.
Jos taas ajatellaan miten modernit yritykset lähtevät vaikkapa palvelumuotoilun, leanin ja ketterien menetelmien avulla ratkomaan asiaa on mennä ensin katsomaan kentälle, millainen sen palvelun pitäisi olla ja mikä olisi asiakkaiden kannalta parasta. (ei riitä kysymys haluatteko lisää valinnanvapautta.. 😉
Tämän jälkeen sitten pyrittäisiin vaiheistettuna kehittämään keinot ja rakenteet, joilla haluttu palvelu saadaan aikaan. Nyt asiakastarve tai asiakastyytyväisyys ei ohjaa juuri mitenkään vaan kuvitellaan itse osattavan järjestää palvelut kuulematta loppukäyttäjiä. Palveluahan tässäkin tehdään.
Yleisesti tunnettu tosiasia on, että virastot ovat usein jäljessä näissä asioissa vaikkakin pientä kirimistä on tapahtunut.
Jos sitten ajattelee kansanedustajia ja erityisesti eduskunnassa pitkään viihtyneitä sisäpiirin miehiä ja naisia, niin veikkaan heidän olevan täysin kujalla näistä. En usko että tuntevat niitä edes teorioiden tasolla saati käytännössä. Sipilänkin johtamismetodit ovat yritystaustasta huolimatta jostain 2000-luvun alusta – mielessäni kuvittelen kuinka tämä henkilö johtaisi innostaen vaikkapa milleniaaleja. Paljon on muuttunut.
Yksi muutos on vielä tapahtunut dokumenttien julkisuudessa. Vaikka esim Pekkarisen yritystukityöryhmästä ei saa tihkua ulos tietoa erottamisen uhalla, niin joku päivä asiakirjat ovat saatavissa verkossa. Ennen niitä ei olisi viitsinyt lähteä kyselemään. Näistä sitten usein paljastuu monia asioita päätöksenteosta ja siihen vaikuttavista asioista. Siihen varsinkin vanhan liiton poliitikot eivät ole vielä oikein tottuneet.
Liian usein dokumenteista näkyy, että ollaan ensin päätetty mitä halutaan ja sitten ollaan keksimällä keksitty perusteluita, miksi näin pitää tehdä. Joskus ne ovat surkeita ja läpinäkyviä todelisten tarkoitusten peittelyjä.
Muutoksia ja vaihtuvuutta tarvitaan ehdottomasti eduskuntaan ja politiikkaan yleensä.
Ilmoita asiaton viesti
Saas nähdä, millaiseen myllyyn Elina joutuu, todettuaan rohkeasti ja julkisesti asioiden laadun ?
Todellisuudessa on käynyt näin, että Sipilän hallitus on jäänyt kauas niistä tavoitteista, mitä viime vaaleissa ja hallitusohjelmassa luvattiin.
SOTE olkoon tästä hyvänä esimerkkinä KIKY:n ohella. Suurista unelmista ja tavoitteista jäi lopulta jäljelle vain tussahdus aidon tekemisen meiningin sijaan.
Toki saahan sitä vallan vastuuta kokeilla muutkin, kuten osa nykyoppositiokin oli tumput suorina mukana päätöksenteossa v. 2011-2015, joka on päässyt pahasti unohtumaan. Poliittinen muisti kun nyt on vain niin lyhyt.
Ilmoita asiaton viesti
Tiedä sitten onko Lepomäki rivistähuutelija vai Kokoomuksen taktinen ohjus. Molemmat ihan mahdollisia skenaarioita. Kokoomus voi vetää kaksia rattaita ihan hyvin. Ajaa toiseen suuntaan pakon sanelemana, mutta pitää pettyneet äänestäjinä ”radikaalisiiven” nousun toivon turvin. Kokoomuksessa on pakko olla äänestäjiä joille sen politiikka ei maistu, mutta toivossa eletään. Pätee toki kaikkiin puolueisiin – toivossaelo.
Ilmoita asiaton viesti
Varasin mielenkiintoinen ajatusmalli: Lepomäki kokoomuksen taktisena ohjuksena.
Mennäänpä 28.02.2018 päivän tapahtumiin.
Sinä päivänä julkaistiin energiatuki raportti, josta syntyi heti hulabaloo siksi, että se oli tehty täysin tietoisesti -puutteelliseksi – ilman yhtä energiamuotoa. https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/242885-eihan-tass…
Toiseksi suureksi raportiksi ilmaantui samana päivänä (28.02.2018 )vielä liikenneverkkojen rahoitus tulevaisuudessa. Sekin raportti oli tehty samalla tavalla kuin energiatuloki ehdotus ,valtion toimesta, yksipuolisesti ilman yhtä liikennemuotoa ja sen mukaan ottoa liikenteen kehittämisiin.
https://www.lvm.fi/-/tyoryhma-ehdottaa-yksimielise…
Vapaavuori kyseli kovasti, että voiko virkamiehet virkavastuulla tehdä sote kehittämisen taustatyötä noin puutteellisesti mitä tekevät. ” Vieläkö kehdataan virkavastuulla väittää, että uudistus pienentäisi kestävyysvajetta?”
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/242921-jan-vapaav…
Aivan samaa voitaisiin kysyä myös samana päivänä noista kahdesta muusta aihekokonaisuudesta .
Voiko virkamiehet tuottaa kansanedustajille yksipuolista perustietoa. Miksi kansanedustajat eivät saa kokonaisvaltaista oikeaa tietoa ministeriöiden virkamiehiltä.
Liikennepuolella tuo vastuuttomuus, ja yksipuolisuus on täysin parlamentaarisesti hyväksytty nyt jo noin kymmenen vuotta. Ei ole auttanut vaikka oikeuskansleri on huomauttanut asiasta . Samoin tehdyistä EU liikennestrategian vastaisista toimista on mm EU tilintarkastusvirasto huomauttanut vuonna 2015
https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/INSR1… vai löytääkö joku tuosta edellä mainitusta parlamentaarisesti tehdystä liikenneinfra rahoitusmallista, sen miten Suomessa aiotaan siirtää kalliita ja ilmastolle ongelmallisia raskaan maantieliikenteen volyymejä vesille, siten kuin jo vuonna 2011 on EU:ssa sovittu.
https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2…
ja löytyykö tehdystä esityksestä / raporista kaikki EU:ssa sovitut liikennemuodot….. (parlamentaarisesti tehdystä Suomen raportista kyllä löytyy jopa pyöräily, ja kävely , muttei kaikkia EU:ssa sovittuja ja virallisesti ,numeerisesti seurattavia -kehitettäviksi sovittuja liikennemuotoja tarvittavine infroineen )
https://ec.europa.eu/transport/modes_en
Eli kun jatkaa tuota ajatusmallia niin voisi kuvitella jopa sen että ei Lepomäki ollut pelkästään Kokoomuksen torpedo vaan erityisesti koko eduskunnan torpedo, joka piti media puheen aiheen juuri siellä missä Vapaavuori, Helsinki, Uudenmaanlääni, LVM, metsäteollisuus ja kaikkien rannikkokaupunkien liikennekehittämisen etu niin vaati.
Eli saatiin jälleen ilman keskustelua tai vaihtoehtoja 15% lisää rahaa infra budjetteihin, yksipuolisen raide ja maantieliikenne infran kehittämiseksi Suomi on Saari strategialla –ja voidaan yhteisesti sovittuna jatkaa virallisesti Helsinki Tallina ja Jäämeri -eurooppa raideratojen suunnittelua vastoin kaikkea taloudellisuutta ja mm sitä mitä EU:ssa on sovittu maantieliikenne volyymien siirroista vesiliikenteeseen ,jota mm Ruotsi kehittää hyvin vahvasti .
Meillekin on tulossa kyllä uusi ehken yksi euroopan suurimmista sisävesiliikenne hubeistä Kotka Haminaan jo tämän vuoden aikana kun Belgialaiset aloittavat 150 hengen ja 20 laivan voimalla siirtää valtamerilasteja Venäjän jokiliikenteeseen…. omat ansiomme ovat siinä että emme ole kyenneet pitämään omista vesiliikenne kehittämisistämme huolta,… ja sama näyttää jatkuvan edelleeninkin. Meillä on otettu kotimaan sisävesiä noin 500 rahtiliikenne käyttöön ja 7500 km on yhä käyttämättä….
Ilmoita asiaton viesti
Eli Lepomäen esiintulo oli selkeä hyvin ajoitettu torbedo jolla häivytettiin kahden muun samana päivänä esiintuodun aiheen medianäkyvyys….
http://elepomaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/251641-s…
Ilmoita asiaton viesti
(Kommentoin täällä ensimmäistä kertaa, joten jo ennakkoon anteeksi mahdolliset omat väärin ymmärrykseni.)
Juna todellakin meni jo ja näyttää siltä, että osa poliittisten toimittajien ennustuksista viime loppusyksystä toteutuvat. Ensi syksyn maakuntavaalit muuttunevat eduskuntavaaleiksi ja MJ:n visio voisi siten hyvinkin onnistua. Riippuu siitä, miten tulevat ehdokkaat ajattelevat nykymaailmasta ja sen kehityksestä.
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärtääkseni suomalainen tapa kätkeä valta instituutioihin on peräisin jo autonomian ajasta, kun haluttiin estää Venäjän vallan kasvu Suomen sisäpolitiikassa.
Ilmoita asiaton viesti
Erittäin vahva kirjoitus, nostan hattua.
Ilmoita asiaton viesti
Mikaelin kirjoitukseni inspiroimana kynäilin itsekin aiheesta:
http://amosahola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/251612-p…
Ilmoita asiaton viesti
Sotesta on tullut ikuisuuskysymys, jossa jo useat hallitukset ovat hakeneet enemmän kannatuspisteitä kuin asian yhteiselle isänmaalle yhteisen tärkeän asian hoitamista. Turha nykyisen opposition on haikailla parlamentaarista yhteistyötä kun itse hallitusvastuussa ollessaan siitä kieltäytyivät.
Lepomäet ja Vapaavuoret voivat leikkiä keisarista seuraavaa mutta isänmaan asialla he ovat mitä vähimmässä määrin. Eduskuntaa voitaisiin kehittää Sveitsin mallin suuntaan, jolloin kansanedustajat keskittyisivät todelliseen päätöksentekoon ja viikottain jatkuvista TV-näytöksistä luovutaisiin ja samojen asioiden jauhamisesta ja jopa valmiiksi kirjoitettujen paperien lukemisesta vältyttäisiin. Kansanedustajat kokoontuisivat vain silloin kun tehdään isänmaan kannalta tärkeitä päätöksiä. Silloin ei tarvita väen väkisin keksittyjä aloitteita oman aseman pönkittämiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Minä en henkisesti tunnusta enää hallituksen ja EUn valtaa. Olen vain pakotetussa ja alistetussa asemassa.
Ilmoita asiaton viesti
” Kaikki ne, jotka toivovat demokratiaa takaisin demokratiaan voi korjata siinä, että demokratia ei ole Suomessa koskaan ollut osa demokratiaa. Poliittinen valta on aina ollut hyvin keskitettyä. Tuo valta ei ole äänestäjillä, ei edes kansanedustajilla tai riviministereillä. Useampikin kansanedustaja on lopettanut politiikan, kun he ovat huomanneet, kuinka sivussa he ovat poliittisen vallan käytöstä. Elina Lepomäki haastaa järjestelmää julkisesti, kun hän on huomannut olevansa syrjässä todellisesta päätöksenteosta. Tuo oli minunkin syy luopua politiikasta vuonna 2015. Kun olin vuosia sekä Lipposen että Urpilaisen sisäpiirissä, oli ero liian räikeä, kun päädyin Rinteen demareissa ulkopiiriin. Matka sisäpiiristä ulkopiiriin on samaan aikaan lyhyt ja mittaamattoman pitkä. Ja erittäin silmiä avaava. ”
Mikael Jungner. Vuodesta 1997 alkaen olet toiminut usemman ministerin ja pääministeri Paavo Lipposen poliittisena erityisavustajana. Mikä avasi silmäsi ja miksi luovuit politiikasta vasta 2015.
Ilmeisesti äänestäjät ova paljon paremmin selvillä kuin kansanedustajat ja poliittisetavustajat, miten pieni piiri tekee päätökset.
Ilmoita asiaton viesti
Niin Mikael,
Kirjoitat ongelmista joista monet ovat puhuneet kymmeniä vuosia. Olit itse mukana mutta et tehnyt mitään ( Niemöller ). Miksi et tehnyt vaan hyppäsit pois?
Meillä mennään kovaa vauhtia juuri päinvastaiseen suuntaan kuin mitä kirjoitat tarvittavan.
Mitä ovat nämä ”tiedustelulait”? Kuinka niille tuli näin hirvittävä kiire? Pysäyttäkää edes niiden kiireellisyys että niistä ja niiden tarpeista ja syistä voidaan kunnolla keskustella.
Nyt eduskunta kiristää entisestään salailua mm valiokuntien käsittelyjen tiedonsaannista. Estäkää se.
Tehkää lakialoite jolla yksikantaan ja selväsanaisesti kielletään ns. ryhmäkuri äänestyksissä.
Eiväthän kansanedustajat ole puolue-edustajia, he ovat kansaedustajia, jos siis olemme edes jonkinlaisessa demokratiassa.
Tehkää jotain että nämä mielettömät mielipidejahtaamiset esim. turvapaikanhakijoita koskevien keskustelujen estämiset / rajoittamiset loppuvat.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä analyysi, ja näkemykset Some ajan mukaisia.
Arvelen kuitenkin kuvaillun murroksen ajankohdan olevan vasta jonkun kansakuntaa kohtaavan taloudellisen katastrofin jälkeen, joka kyllä varmasti tulee nykymenolla.
Ilmoita asiaton viesti
Loistava kirjoitus ja tiedän että kentällä on meitä uudenaallon tuojia mukana jo jonkun verran.
Ilmoita asiaton viesti
Onko ongelma vain suomalainen, vaiko peräti koko länsimaiselle demokratialle ominaine?
Tietyllä pelonsekaisella ihailulla seuraan Kiinan menestystarinan jatkumista kommunistisen puolueen alaisuudessa. Yhteiskuntaa johdetaan määrätietoisesti ja korruptiosta huolimatta päättäjiksi päätyvät parhaat kyvyt meriitteihin perustuen. Kiinalaiset poliitikot ovat ammattimaisia johtajia.
Demokratiassa päättäjiksi voi päätyä kyvyttömiä ihmisiä kansansuosion ja/tai suhteiden siivittämänä. Kyvyttömät päättäjät tekevät huonoja päätöksiä. Ehkäpä osaksi siksi Suomi ja länsimaat ovat poliittisesti jossain määrin pysähdyksissä.
Millainen järjestelmä sitten voisi haastaa kiinalaisen järjestelmän mahdollisen ylivoiman? Voisiko vastaus piillä valistuneemmassa demokratiassa? Ehdokkaaksi asettuminen vaaleissa edellyttäisi tietyn yhteiskuskunnallisen tietämyksen ja ymmärryksen osoittamisen vaikkapa tentein. Vastaavasti äänestäjille voitaisiin antaa enemmän äänivaltaa tenttien perusteella.
Sen sijaan, että Suomi ja länsi päätyisivät apinoimaan Kiinan teknomeritokraattista diktatuuria, voisimme luoda hybridin, joka yhdistelee Kiinalaisen poliittisen päätöksenteon tiedollista rationaalisuutta länsimaisen päätöksenteon verkostomaiseen kansanvaltaan.
Ilmoita asiaton viesti
Mikael Jungnerilta hyvä kirjoitus vallan keskittymisestä harvojen käsiin. Muutoksen tuulia on havaittavissa ja muutoshan tuo tunnetusti väristyksiä luutuneisiin rakenteisiin.
Ilmoita asiaton viesti
Politiikka korjaantuu sillä, että puolueet muistavat oman kansan ja oman äänestäjäkunnan ja sen toiveet ja tarpeet. Äänestäjät haluavat jotakin vastineeksi siitä, että nostavat puolueen valtaan. Tällä hetkellä puolueet eivät kuuntele kansan mielipidettä vaan haukkuvat kansaa vääristä mielipiteistä. Ja sen jälkeen jatkavat epäsuosittujen asioiden edistämistä juuri niitä joista äänestjäkunta on valittanut ja josta se on eri mieltä vallanpitäjien kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
”Ilmassa tuoksuu vallankumous”
-Otsikosta tuli mieleen, että demarit aikovat ottaa uusinnan vuodesta 1918(?). Toivottavasti ei nyt sentään.
Ei tietystikään politiikka ratkaise kaikkea. Paljon riippuu siitä, mitä tavalliset ihmiset tekevät jokapäiväisessä elämässään. Rakastavatko lähimmäistään, jopa niinkuin itseään jne.
Ilmoita asiaton viesti
Sääli Mikael että sulta loppui voimat taistella, sua kyllä tarvittaisiin. Itsekkin vedin pari vuotta huilia politiikasta, vaikka en vielä piiritasoa korkeammalla ole ollutkaan. Mutta muutama viikko sitten liityin takaisin puolueeseen, kun käsitin, ettei mun tarvitse olla samaa mieltä muiden kanssa. Ei muutos synny, jos muutosta ei tehdä. Monesti se on taistelu tuulimyllyjä vastaan, mutta uskon silti sen olevan mahdollista. Itse aioin taistella nimenomaan järjestelmää vastaan, järjestelmän sisältä käsin.
Ilmoita asiaton viesti
Järjestelmä vastustaa kaikkia muutoksia viimeiseen hengenkorahdukseen saakka, joten evoluutio ei ole mahdollista.
Jäljelle jää vain revoluutio, jonka ensiaskel toivottavasti nyt toteutuu sote-kapinan myötä.
Ilmoita asiaton viesti
”Se että politiikka juuri nyt, vasta sadan vuoden jälkeen, on rikki, johtuu siitä, että tämän päivän maailma ammentaa voimansa ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta samaan aikaan kun politiikka on suunniteltu minimoimaan tuo vuorovaikutus. Vuorovaikutus on tänään useimman yrityksen arkipäivää, politiikassa se on edelleen kummajainen.”
Tuo on kyllä huomattu. Blogistikin blokkasi minut Facebookista, koska olin tykännyt asiallisesti kirjoitusta kriittisestä kommentista koskien Jungnerin kielikirjoitusta. Pata kattilaa soimaa..
Ilmoita asiaton viesti
Suomi on puolisuunnitelmatalousmaa, jossa valtapuolueet ovat järjestäneet taustaryhmilleenmahdollisimman suuret taloudelliset hyödyt tukiaisina, virkanimityksinä jne. Siksi kansa on .
Ilmoita asiaton viesti
Some on osoittautunut vaikeaksi poliitikoille. Ennen sai hengähtää ainakin uutisiin tai seuraavan päivän lehteen saakka, nyt kansan palaute on jatkuvaa ja poliitikot tekevät jatkuvasti ulostuloja, jotka eivät ole heille itselleen eduksi. Koko politiikan ja poliitikkojen järjettömyys käy hyvin nopeasti ilmeiseksi hyvin suurelle osalle äänestäjäkuntaa joka päivä.
Muualla on ihan sama juttu. Nykyisin Jehovan todistajat tehtailevat videoita, jossa päätoimiston johtajat puhuvat. Ennen ne olivat etäällä ja saavuttamattomissa. Nyt kun ne ovat koko ajan esillä niin ihmiset huomaavat, kuinka kaukana realiteeteista ne ovat.
Ilmoita asiaton viesti
Ei Mikael, nyt olet pahasti erehtynyt.
Ei vallankumous tuoksu – se haisee. Se haisee palaneelta ruudilta, aniitilta ja trotyyliltä. Palaneelta ihmislihalta, vereltä ja ulosteilta. Ja se kuuluu avunhuudoilta, telaketjujen kirskunnalta, räjädyksitä ja surisevilta repiviltä sirpaleilta. Älä suotta romantisoi sitä lukiessasi runoja Rosa Meriläinen-Luxemburgille.
Ilmoita asiaton viesti